Witryna internetowa poruszające problemy poligrafii...

Projektant YUIMA NAKAZATO wykorzystuje technologię atramentową FUJIFILM

Wykorzystywanie technologii druku wielkoformatowego do drukowania na tkaninie stało się tematem pracy jednego z projektantów z krajów orientalnych, a mianowicie YUIMA NAKAZATO postarał się wykorzystać techniki druku na tkaninach podczas prezentacji jednej z kolekcji modowych.

Projektant YUIMA NAKAZATO wykorzystuje technologię atramentową FUJIFILM do stworzenia sukni na pokaz Paris Haute Couture

Firma Fujifilm zaoferowała Yuimie Nakazato pełną współpracę przy produkcji sukni na pokaz Paris Haute Couture Collection. Jest on pierwszym japońskim projektantem oficjalnie zaproszonym do udziału w tej imprezie od czasów Hanae Mori, która gościła tam przed 12 laty. Technologia atramentowa FUJIFILM miała duży udział w powstawaniu strojów, które mienią się jasnym, tajemniczym blaskiem przypominającym zorzę. Suknie te spotkały się z pozytywnym odbiorem i pojawiły się w wielu międzynarodowych czasopismach modowych.

Markę YUIMA NAKAZATO

W 2009 r. japoński projektant utworzył markę YUIMA NAKAZATO, pod którą wypuścił liczne kreacje, umiejętnie wykorzystując „hologramowe” efekty świetlne. Patrząc na jego najnowsze dzieło, można odnieść wrażenie, jakby niezliczona liczba małych, kolorowych żurawi origami zleciała się w jedno miejsce i odbijała światło z otoczenia migotającym, wielobarwnym blaskiem. Kreacje te powstają z przypominających komórki fragmentów o unikalnym kształcie oraz specjalnego materiału holograficznego będącego efektem sześcioletniej współpracy projektanta z producentem hologramów. Obrazy są nadrukowywane na materiał przy użyciu szerokoformatowej drukarki atramentowej UV Fujifilm Acuity Select 20 i wytrzymałego na wydłużanie tuszu Uvijet KV.

Pojedynczy fragment sukni to kawałek materiału z nadrukiem w formacie A5, który jest najpierw starannie wycinany przy użyciu plotera tnącego, a potem ostrożnie składany w odpowiedni kształt, tak jak origami. Składaniem każdego z ponad 1000 takich fragmentów zajmuje się zespół około 100 osób. Po złożeniu fragmenty są łączone i dopasowywane do figury modelki. W ten oto sposób – bez konieczności użycia krosna, tkaniny i szwów – powstaje suknia YUIMA NAKAZATO.

Wsparcie Fujifilm dla Yuimy Nakazato

Główne wsparcie techniczne dla Yuimy Nakazato ze strony firmy Fujifilm zapewnił ośrodek Open Innovation Hub (OI-Hub), który otwarto w 2014 r. jako miejsce do wspólnego kreowania wartości na bazie zasobów Grupy Fujifilm, takich jak technologie, produkty i materiały. Yuima Nakazato wysłał do ośrodka prośbę o pomoc w przygotowaniu propozycji na pokaz Paris Haute Couture Collection, na co firma Fujifilm przystała. W ramach współpracy projektant został zapoznany z technologią atramentową FUJIFILM oraz rozwiązaniami technologicznymi przeznaczonymi do materiałów wysoce funkcjonalnych.

Do niedawna z materiałem holograficznym można było stosować tylko cztery rodzaje kolorów, jednak po przeprowadzeniu rozmaitych eksperymentów firma Fujifilm opracowała metodę nadruku grafiki na przezroczysty kompozytowy materiał bazowy przy użyciu tuszu Uvijet KV, co znacząco zwiększyło możliwości ekspresji z wykorzystaniem hologramów.

Współpraca  Yuimy Nakazato z firmą Fujifilm

Oto, co o współpracy technicznej z firmą FUJIFILM mówi sam Nakazato: „Dotychczas poświęcałem swoją uwagę hologramom i powtarzałem różne badania z nimi, jednak swoje cele osiągnąłem dopiero wtedy, gdy zamiast na tekstyliach skupiłem się na folii. Jestem bardzo wdzięczny firmie Fujifilm za tę współpracę. Od dawna chciałem poszerzyć możliwości ekspresji z wykorzystaniem hologramów, lecz ponieważ powierzchnia folii jest niezwykle gładka, to nawet po udanym naniesieniu tuszu na folię zawsze występował problem z jego przyleganiem. Co więcej, ze względu na zastosowanie tego materiału z odzieżą występują tu duże tarcia, więc musi on być niezwykle wytrzymały. Wspierając technologicznie ten projekt, firma Fujifilm pokazała, że jej tusz przylega niezwykle mocno, jest niesamowicie wytrzymały i nie występują problemy z jego odchodzeniem ani na etapie nanoszenia nadruku na materiał, ani cięcia ploterem, ani ręcznego formowania z niego fragmentów. Oprócz sukni zaprojektowałem także kilka par obuwia z wykorzystaniem nadruku holograficznego stworzonego ze zdjęć islandzkiego lodu. Tu również kolory były odwzorowane w znakomitej jakości i nadruk wyglądał dokładnie tak, jak chciałem. Nie sądzę, by jakakolwiek inna firma dysponowała technologią umożliwiającą uzyskanie takiej jakości i wytrzymałości. Miałem okazję poznać jeszcze inne technologie i specjalne folie Fujifilm, jednak nie użyłem ich ze względu na ograniczenia czasowe, ale jestem bardzo zainteresowany kontynuowaniem tej współpracy”.

Tusz Uvijet KV

Tusz Uvijet KV został opracowany przez firmę Fujifilm specjalnie z myślą o szerokoformatowych drukarkach atramentowych UV. Cechują go wyjątkowe właściwości, takie jak możliwość wydłużania o ponad 1000%, co jest jednym z najlepszych wyników na rynku, trwałe przyleganie do różnych powierzchni z tworzyw sztucznych, blachy powlekanej itd., a także duża wytrzymałość termiczna umożliwiająca zachowanie jakości obrazu nawet przy temperaturze ok. 200 °C. Tusz jest dostępny w pięciu kolorach (cyjan, magenta, żółty, czarny i biały) pozwalających uzyskać pełną gamę barw i gradacji w nadrukach nanoszonych na powierzchnie, takie jak produkty formowane próżniowo, których zadrukowywanie było dotychczas problematyczne. Zastosowanie tuszu na tkaninach Yuimy Nakazato pokazało, jak znakomicie przylega i jak szerokie możliwości ekspresji oferuje. Tusz sprawdza się też w przypadku elementów wnętrza samochodu, etui do smartfonów, czy automatów sprzedających, zwiększając dostępną gamę kolorów w rozmaitych dziedzinach.

Yuima Nakazato
Yuima Nakazato

Yuima Nakazato – PROFIL

Urodził się w Tokio w 1985 roku. W wieku 17 lat przeniósł się samodzielnie do Europy, po czym ukończył Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Antwerpii.
W latach 2008-2009 brał udział w największym europejskim konkursie dla studentów – International Talent Support, wygrywając nagrodę YKK dwa lata z rzędu. W 2009 r. stworzył markę YUIMA NAKAZATO. W 2011 r. amerykańskie czasopismo „V Magazine” określiło go mianem talentu przyszłości. W lipcu 2016 r. zdobył uznanie za kolekcję zaprezentowaną na pokazie Paris Haute Couture.
Aktualnie przygotowuje kostiumy dla najpopularniejszych japońskich i światowych artystów, takich jak Madonna, Black-Eyed Peas, Lady Gaga i Exile, jednocześnie wykorzystując swój wyjątkowo kreatywny talent w wielu innych dziedzinach, m.in. pracując jako projektant kostiumów na planie aktorskiej wersji animacji „Lupin III” oraz przedstawienia teatralnego „SUPERLOSERZ” w reżyserii Amona Miyamoto.

www.fujifilm.eu
www.yuimanakazato.com

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz