Witryna internetowa poruszające problemy poligrafii...

Kierunek Rozwoju

Od laminatów, szkła i drewna wykorzystywanych w dekoracji wnętrz po membranowe nakładki z przełącznikami i elektronikę drukowaną do zastosowań produkcyjnych – wszystkie te elementy są coraz częściej drukowane w technologii cyfrowej. Druk 3D także zdobywa popularność w procesach projektowania i tworzenia prototypów, a także tworzenia modeli koncepcyjnych.

Tam, gdzie druk ma za zadanie zwiększyć funkcjonalność produktu, jego walory dekoracyjne albo wspierać prace koncepcyjne, jego wartość jest dość wysoka. Dlatego dla drukarni komercyjnych, których działalność charakteryzuje się dużą standaryzacją albo generuje niskie marże, otworzenie się na nowe możliwości stanowi wspaniałą okazję do zwiększenia strumienia przychodów.

Twórcze myślenie o zastosowaniach

Nowe możliwości zaczynają się od kreatywnego spojrzenia na wykorzystywane techniki czy podłoża i znalezienie dla nich takiego zastosowania, które zaspokajałoby nowe potrzeby klientów.

Może to oznaczać wyjście z ofertą do innego typu klienta, zmiany w obecnej ofercie lub inwestycję w zupełnie nowy obszar działalności. Weźmy na przykład firmę, która wykonuje realizuje zamówienia na grafiki ścienne. Wykorzystując w obu przypadkach druk cyfrowy, mogłaby zacząć oferować spersonalizowane tapety na rynku dekoracji wnętrz, a nawet skierować ofertę bezpośrednio do klientów końcowych.

Rynek dekoracji wnętrz oferuje wiele fascynujących możliwości dla dostawców usług druku, którzy chcą eksperymentować i tworzyć coś nowego. Dzięki połączeniu kreatywności zespołów, czy to pracowników czy współpracujących z firmą projektantów, którzy dobrze orientują się w wykorzystywanych technologiach można opracować zastosowanie, które będzie stanowić zupełnie nową jakość w zakresie formy, a jednocześnie będzie funkcjonalne.

Inwestycje z myślą o nowych możliwościach

Kreatywne myślenie często pozwala dostawcom usług druku rozpoznać nowe szanse na rynku, co skutkuje wprowadzeniem nowych pomysłów do oferty. W niektórych przypadkach wystarczy przystosować istniejące procesy, w innych zaś konieczne będą inwestycje w rozwiązania, które umożliwią realizację nowego typu usług.

Przyjrzyjmy się firmie, która drukuje duże ilości planów i rysunków dla rynku architektonicznego, inżynieryjnego i budowlanego albo wewnętrznemu centrum reprograficznemu w szkole wzornictwa lub na uniwersytecie. Obydwa podmioty mogą zainwestować w technologię druku 3D, która pozwoli im oferować modelowanie koncepcyjne jako nową usługę dla dotychczasowych klientów. Podobnie to wygląda w sytuacji, kiedy dana firma produkuje panele przełączników przy użyciu druku sitowego. Zmiana wykorzystywanej technologii i przestawienie się na druk prototypów i paneli testowych za pomocą wielkoformatowego cyfrowego plotera płaskiego, pozwoliłaby drukarni na większą elastyczność biznesową. Firma mogłaby przyjmować zlecenia na znacznie niższe nakłady i częściej uwzględniać zmiany zglaszane przez klientów.

Duża wartość, duży nakład, duży zysk

Jeśli druk ma realizować potrzeby funkcjonalne (jak w przypadku paneli przełączników do maszyn) lub też spełniać zadanie designerskie (chodzi np.o nadruki na sprzęcie sportowym, takim jak deski surfingowe lub narty), generuje dużą wartość, zwłaszcza gdy mowa o wysokich nakładach.

Przykładem tego typu działań jest druk oznaczeń na formowanych wtryskowo częściach plastikowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Zainteresowanie się takimi zastosowaniami może być szansą dla dostawców usług druku na znalezienie nowych, bardzo rentownych nisz i nawiązanie długoterminowej współpracy z klientami.

Duża wartość, a zatem potencjalnie większa marża, dostępna w przypadku wielu zastosowań druku przemysłowego, funkcjonalnego i 3D, to dwa powody, dla których wywołują one tak duże zainteresowanie. Według prognoz wartość rynków druku przemysłowego wzrośnie z niespełna 59 mld EUR w 2015 r. do prawie 94 mld EUR w 2020 r. To szansa, którą warto wykorzystać.

W przypadku drukarni komercyjnych, które wdrożyły przemyślany model biznesowy i są w stanie dotrzeć z nową ofertą do szerokiej bazy klientów ważna jest pewność, że ruch w tym kierunku stanowi logiczny krok w rozwoju firmy. Jak w każdym nowym przedsięwzięciu kluczowe jest nie tylko zrozumienie potrzeb klientów, lecz także rozpoznanie obszarów działalności, które mogą wymagać inwestycji lub rozwoju.

Żródło: Canon Polska